Saturday, July 17, 2010

WANITA MUDAH DIGODA SYAITAN

Ada suatu kisah di mana seorang gadis yang sudah agak berumur telah dipinang oleh seorang jejaka yang baik agamanya. Permulaan kisah mereka baik, di mana mereka ditemukan melalui orang tengah yang mengenali kedua pihak. Mereka tidak bercinta sebelum pernikahan. Kini mereka masih di alam pertunangan.

Namun yang sedihnya, gadis itu telah dimainkan oleh perasaannya sendiri. Kononnya dia tidak mempunyai sebarang perasaan terhadap lelaki itu. Kononnya dia telah melakukan pelbagai cara untuk menumbuhkan rasa cinta kepada lelaki tersebut, tapi masih tak berjaya. Kononnya dia telah berusaha berdoa, melakukan solat hajat, beristikharah demi untuk menimbulkan cinta terhadap lelaki itu tetapi masih hampa.

Adakah cukup sebenarnya 'usaha - usaha' yang sebegitu? Cukup sekadar berdoa, berharap, solat dan kemudian duduk termenung agar Allah mengkabulkan permintaannya? Semudah itu? Hebat sangatkah kita sehingga wajib untuk Allah melaksanakan permintaan kita? Banyak sangatkah amalan soleh kita sehingga mendapat special treatment dari Allah untuk diberikan segala permintaan kita? Validkah sebenarnya permintaan - permintaan yang sebegitu?

Terlupakah dia bahawa perasaan cinta dan sayang sudah Allah janjikan bagi setiap pasangan yang berkahwin demi kerana Allah? Tidakkah dia yakin dengan janji Allah?

Lalu dia telah meminta nasihat seorang rakannya yang juga sudah mencapai ambang andartu. Kasihan juga si rakannya ini, juga menghadapi masalah mencari jodoh. Bukannya apa, terlalu memilih. Sebenarnya si rakan ini tertekan, kerana seorang demi seorang rakan di kalangan mereka sudah mendirikan rumah tangga. “Eh, takkanlah aku nak keseorangan membujang, sedangkan rakan2 yang lain dah selamat berbahagia. Tak boleh jadi ni..” Mungkin itulah yang bermain – main di fikirannya.

Jadi apabila si gadis yang malang ini meminta nasihat rakannya yang turut malang itu, maka inilah peluang rakannya untuk menusukkan jarum – jarum hikmat. Biar sama – sama tak kahwin. Dia tak sanggup digelar andartu keseorangan. Biarlah rakannya turut mengalami nasib yang sama sepertinya.

Dijadikan cerita pula, si lelaki tadi telah melakukan beberapa tindakan yang kurang disenangi oleh si gadis itu. Maka inilah yang dijadikan modal oleh si gadis untuk semakin menolak cinta lelaki tadi. Alasan yang remeh. Tidakkah dia tahu bahawa tiada siapa yang perfect? Setiap dari manusia itu termasuklah diri gadis itu sendiri bukanlah maksum. Jadi, bagaimana si gadis itu nak mengharapkan seorang lelaki yang perfect kalau dirinya sendiri juga tidaklah seperfect mana.

Beginilah mentaliti kebanyakan perempuan yang terlalu memilih, mereka tercari – cari Mr. Perfect, mereka tercari – cari Mr. Right menurut benchmark yang mereka tentukan sendiri. Tanpa menyedari bahawa memang tak pernah wujud Mr. Right atau Mr. Perfect di dunia ini. Mereka tertipu dengan kisah – kisah Cinderella, Snow White dan Thumbelina ciptaan Barat. Cuma kisah – kisah ini telah diIslamisasikan menjadi kisah – kisah Ayat – ayat Cinta, Bila Cinta Bertasbih, Wanita Berkalong Sorban dan juga Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul. Kisah – kisah sebegini meniti di minda mereka, mengharapkan kisah cinta mereka juga sehebat Laila dan Majnun. Apakah mereka buta?

Dek kerana kesalahan lelaki itu, maka si gadis dan rakannya semakin mencari alasan untuk menjustifykan keputusan si gadis untuk memutuskan pertunangan itu. Si rakannya pula telah menyiarkan kisah menyayat hati gadis itu di forum maya – kononnya bertanyakan pendapat ahli – ahli forum mengenai masalah besar yang dihadapi oleh gadis itu. Maka ahli – ahli forum yang jahil dan terlalu cetek pengalaman hidup turut menyokong tindakan si gadis untuk memutuskan pertunangan tersebut. Maka gembiralah si gadis dan rakannya kerana telah mendapat ‘restu’ dari ahli – ahli forum untuk meneruskan tindakannya.

Tidakkah gadis itu tahu, bahawa dalam mana – mana perhubungan jua, pasti ada salah dan silapnya. Pasti ada yang tak kena di hati. Tapi adakah itu boleh dijadikan lesen untuk memutuskan sesebuah perhubungan? Hanya mereka yang pendek akal sahaja memilih jalan mudah dengan segera memutuskan perhubungan tersebut.

Sedangkan bagi yang bijak, mereka akan cuba mencari jalan untuk mengatasi sebarang masalah yang dihadapi. Mereka yang bijak tidak mudah berputus asa dan menyedari bahawa tiada gunanya melarikan diri dari masalah dengan cara memutuskan hubungan semudah itu. Mereka yang bijak sedar bahawa jika tidak dengan lelaki ini, maka hubungan dengan lelaki lain juga tetap mempunyai masalah tersendiri. Maka terpulanglah di atas kebijakan atau kebodohan gadis itu untuk mencari penyelesaian kepada masalahnya.

Bagi mereka yang cerdik juga, mereka telus di dalam komunikasi. Jika ada sebarang perbuatan si lelaki yang tidak disenanginya, maka seeloknya bawalah perkara tersebut untuk berbincang. Bincang dengan baik dan tenang dan nyatakan pandangan masing – masing dengan ikhlas demi untuk kebaikan bersama. Yang sedihnya, si gadis ini langsung bertindak berhenti berbicara dengan lelaki tersebut. Segala sms lelaki itu tak berbalas. Bukankah tindakan itu kebudak – budakan?

Gadis itu terlupa, yang syaitan sangat licik memainkan peranannya untuk menusukkan jarum was – was dan ragu – ragu ke dalam dirinya. Syaitan sangat bijak memainkan peranannya untuk memberi idea – idea yang bernas agar pertunangan itu diputuskan. Syaitan semakin bergembira kerana satu lagi bakal masjid akan roboh. Malah syaitan yang bijak itu menggunakan rakan si gadis sebagai ‘syaitan bertopengkan manusia’ untuk melicinkan gerak rancangannya. Maka bergembiralah syaitan – syaitan dan syaitan manusia kerana rancangan licik mereka berjaya. Ini merupakan kejayaan besar buat mereka.

Itulah wanita, yang sememangnya amat mudah digoda syaitan tanpa mereka sedari. Maka akhirnya, siapa yang rugi?

Allahua'lam. Semoga Allah merahmati dan memberi petunjuk kepada kita semua, ameen.

5 comments:

ummu durrah said...

Nasihat yg baik akak doc shiha! Terima kasih atas post ini.. Pedoman buat saya dan adik2 yg lain..

Teruskan menulis ye! =)

Anonymous said...

Assalamu'alaykum Kak Shiha.. Rasa nak menangis baca entri ni ..

Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua dan mengampunkan dosa kita, ameen ya Rabb.

Anonymous said...

"And from these (angels) people learn that by which they cause separation between man and his wife..." [2:102]

Ummu muttaqin said...

salam docter syiha...

saya ada soalan.bagaimana jika kita menolak yg bukan pilihan kita itu? salahkah jika kita menolaknya?

Dr Nazatul Shiha said...

salam,

Pintu Gua: insyaAllah, doakan akak juga ye!

Ili: Mohon maaf kalau akak buatkan Ili menangis. Biarlah kita menangis di dunia daripada kita menangis di akhirat :)

Yasir: indeed

Ummu sulaim: Allahua'lam. Sekadar pendapat saya yg jahil ini, menolak atau menerima adalah pilihan kita sebagai seorang muslimah yang mampu berfikir. Asalkan kayu ukur kita berlandaskan AQ dan Sunnah, maka tiada apa yang perlu dirisaukan. Allah menilai usaha kita dan bukannya end result.

Wasalam