Tuesday, June 22, 2010

Adab dan Menghormati Rumah Orang

Apakah agaknya pendapat anda apabila ada orang datang bertanda ke rumah anda kemudian kencing dan berak merata-rata tanpa segan silu seolah-olah tidak menghormati anda.

Tidak beradab !

Itulah sifat dan sikap anak-anak muda sekarang yang merasa dirinya pesuruh tuhan yang datang ke blog orang lalu menghina dan memfitnah sesuka hati demi memuaskan nafsu dan hasad dengki mereka.

Pertama - Tuhan tidak suruh kita memburukan orang lain khasnya di blog orang tersebut. Mana akhlak sebagai Muslim ? Letak di lutut agaknya.

Kedua - Mana sikap hormat dan adab apabila bertandang ke rumah orang ? Apa dikehendakinya dengan memburukan orang lain ? Mahu membalas dendam ? mahu melepas geram ? atau sekadar dengki dan hasad dengan kedudukan serta kelebihan orang lain yang tidak mampu dicapai ?

ketiga - Membaca komen bodoh beberapa orang yang punyai penyakit di hati mereka membuatkan saya terfikir apakah mereka ini seorang Muslim atau merupakan munafiq yang mempergunakan agamanya untuk memuaskan hawa nafsu mereka ? Cerdiklah sedikit, sebagai Muslim ada adab di dalam menegur dan menasihati bukan mencela dan memfitnah yang bukan-bukan.

Ke-empat - Tiada siapa yang maksum, apabila kita mencela orang lain kerana kesalahannya maka kita sewajarnya lebih sedar bahawa diri kita yang menegur itu lebih terbuka kepada pelbagai kesalahan dan kritikan. Kalau kita boleh berasa perlu diberi maaf atas salah mengapa orang lain tidak boleh ? jawapannya hanyalah kerana orang itu bukan kita.

ya, hanya kita yang penting.

Itulah agama anutan sesetengah muslim iaitu hanya mereka yang betul dan hanya mereka yang benar dan hanya cerita mereka sahaja yang tepat dan betul. Apakah mereka benar di sisi Allah ?

Kita berdoa dan biarkan Allah yang menentukan di mahkamahnya nanti.
Yang mahu berlagak menjadi polis dan memerhati orang itu pun ada malaikat memerhatikannya. Alangkah rugi masa dan waktunya diguna menabur benih benci dan dusta.

Wassalam.

2 comments:

Hani said...

SALAM,
setuju.
Sungguh Islam agama yang syumul (lengkap)
Mahu masuk ke Tandas pun punya adab yang amat teliti, apatah lagi perkara yang menyentuh hubungan sesama makhlukNya. Subhanallah!

tasha said...

salam..
kak shiha, kalo susah sgt, akak buang jer chatbox tu..mana2 yg nk info dari akak, leh cntct email akak direct..dari jadi mcm nie, mcm2 aib yg terbuka..wassalam